1. TOEPASSINGSGEBIED
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen Hoskens Accountancy BV en haar clienten.
Afwijkingen hierop moeten uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen worden aanvaard.
Iedere bepaling staat op zichzelf en nietigheid van een dezer bepalingen van de Algemene voorwaarden heeft in geen geval de nietigheid van de gehele overeenkomst tot gevolg.
2. OPDRACHT – omschrijving – soorten
Uitgangspunt voor de contractuele verhoudingen tussen partijen is de opdrachtbrief.
Deze omschrijft op een evenwichtige wijze de wederzijdse rechten en plichten van de client en Hoskens Accountancy BV als beroepsbeoefenaar.
2.1. Recurrente opdrachten
Deze bestaat uit opeenvolgende prestaties van eenzelfde aard die moeten worden uitgevoerd op vooraf afgesproken tijdstippen.
Dergelijke opdrachten worden steeds geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beeindigen, onder de volgende voorwaarden:
2.2. Niet-recurrente opdrachten
De overeenkomst met betrekking tot een niet-recurrente opdracht wordt geacht voor bepaalde duur te zijn gesloten.
Ze eindigt door de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de levering van de overeengekomen prestaties.
2.3. Beeindiging van opdrachten
Aan het eind van de samenwerking worden alle boeken en bescheiden die toebehoren aan de client ter beschikking gesteld van de client of zijn gevolmachtigde. De client is zelf verantwoordelijk om deze te komen ophalen op de maatschappelijke zetel en / of staat in voor de kosten van verzending.
3. ONMIDDELLIJKE STOPZETTING
3.1. Indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, kan Hoskens Accountancy BV de samenwerking op elk ogenblik, beeindigen.
Mogelijke redenen kunnen zijn:
3.2. In geval van faillissement van de client is de overeenkomst van rechtswege ontbonden.
4. OPSCHORTING VAN DE UITVOERING VAN DE VERBINTENISSEN
In geval van niet-nakoming, van niet-correcte of niet-tijdige uitvoering door de client van zijn verbintenis(sen), bijvoorbeeld in geval van niet-betaling van erelonen of voorschot(ten), is de Hoskens Accountancy BV gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten of uit te stellen totdat de client aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, rechtshandelingen dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de client, en waarvoor de Hoskens Accountancy BV opdracht had gekregen, zal de client hier schriftelijk op worden gewezen.
Echter is het vervolgens de verantwoordelijkheid van de client te zorgen voor uitvoering hiervan en /of een andere accountant te gelasten.
Alle kosten en lasten voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de client.
Hoskens Accountancy BV is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds uitgevoerde werkzaamheden.
5. RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE PARTIJEN
5.1. Rechten en plichten van Hoskens Accountancy BV
Hoskens Accountancy BV zal zich bij de uitoefening van haar opdracht met de meeste zorg kwijten van haar taak.
Zij kan slechts aansprakelijk worden gesteld:
5.2. Rechten en plichten van de client
De client verbindt er zich onder meer toe, op niet-limitatieve wijze:
6. BETALINGSVOORWAARDEN
6.1. bepaling van de kosten en erelonen
De kosten en erelonen worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen en de overeenkomsten in de opdrachtbrief.
De kosten en erelonen zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de client worden uitgevoerd, ook al is de opdracht niet beeindigd.
Er wordt gewerkt aan de hand van time-sheets, waarvan de client maandelijks in kennis wordt gesteld.
6.2. Betalingsvoorwaarden
Facturen en/of ereloonnota’s zijn betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum.
Niet-betaling op de vervaldag, geeft van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling is vereist, aanleiding tot:
6.3. Betwistingen
Alle betwistingen (ook van kosten en erelonen) dienen gelijktijdig via aangetekend schrijven en per e-mail binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur gemotiveerd geformuleerd te worden. Indien geen (tijdige) betwisting de Hoskens Accountancy BV bereikt, wordt verondersteld dat de client akkoord gaat met de gefactureerde diensten.
7. BEVOEGDHEID EN TOEPASSELIJK RECHT
In geval van geschillen en / of betwisting zijn enkel de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van Hoskens Accountancy BV bevoegd.
Deze algemene voorwaarden worden beheerst door en zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
8. PRIVACY
Persoonlijke gegevens worden verwerkt volgens de privacyverklaring (terug te vinden op www.hoskens-accountancy.be)